Siapa Boleh Manfaat Daripada Kaedah Pernafasan Buteyko?

Siapa Boleh Manfaat Daripada Kaedah Pernafasan Buteyko?

Sesiapa yang mempunyai oksigen tubuh yang negatif (atau pernafasan yang tidak normal) akan mendapat manfaat daripadanya. Dalam usaha untuk menentukan kandungan oksigen peribadi, Dr. Buteyko mencadangkan ujian yang mudah: selepas pengeluaran nafas biasa anda, picit hidung dan mengira nafas anda memegang masa, menggunakan jam atau jam tangan. Tahan nafas anda hanya sehingga tanda-tanda awal tekanan. Apabila tekanan mula berkembang, tetapi Engkau tetap ujian dan cuba untuk menolak diri anda untuk mendapatkan angka yang lebih baik, hasilnya tidak akan mencerminkan pengoksigenan badan dan kesihatan.

Ini ujian yang mudah adalah alat pengukur utama diri pengoksigenan-kaedah pernafasan Buteyko. Berdasarkan puluhan penerbitan perubatan barat dan berjuta-juta ukuran dilakukan oleh Rusia Buteyko MDS, terbukti bahawa ujian ini adalah ujian yang paling terkenal untuk kesihatan pada manusia. Buku teks Barat ke atas fisiologi mendakwa bahawa orang yang sihat harus mempunyai 40 s oksigen. Dr. Buteyko mencadangkan bahawa orang yang sihat perlu mempunyai lebih daripada 60 s pada bila-bila masa siang atau, terutamanya, malam. Kemudian kira-kira 200 penyakit kronik tidak mungkin, kerana orang sakit sentiasa mempunyai nombor pengoksigenan lebih kecil.

Teruk orang sakit dan dimasukkan ke hospital mempunyai kurang daripada 10 s O2. Pesakit dengan bentuk yang sederhana asma, penyakit jantung, kanser bukan metastasis, kencing manis, dan lain-lain, biasanya mempunyai antara 10 dan 20 s. Indeks oksigen untuk orang moden yang sihat adalah kira-kira 20-25 saat, manakala 100 tahun yang lalu, ia adalah kira-kira 40-50 s.

Sebab utama pengoksigenan badan yang rendah, sebagai amalan diturunkan, bernafas terlalu banyak (atau hyperventilation kronik). Norma perubatan untuk bernafas 6 l / min rehat (ditubuhkan 100 tahun yang lalu pada sukarelawan). Walau bagaimanapun, orang-orang moden sihat bernafas lebih daripada itu. Orang sakit bernafas lebih, atau sekurang-kurangnya 2-3 kali lebih daripada kebiasaan.

Overbreathing tidak boleh meningkatkan pengoksigenan darah kerana sel-sel darah merah adalah kira-kira 98% tepu dengan O2, walaupun bernafas kurang daripada norma. Walau bagaimanapun, apabila kandungan CO2 badan dikurangkan, kerana hyperventilation, saluran darah mendapat sempit (vasoconstriction) dan oksigen diterbitkan pada tisu ditindas (kesan Bohr ditindas).

Ini menjelaskan mengapa seseorang boleh dengan mudah pengsan (pengsan) kerana hyperventilation sukarela berat. Ketersediaan oksigen dalam otak dikurangkan hampir 2 kali.

Pengoksigenan badan tidak sama sepanjang hari: Makanan, tekanan, postur, thermoregulation, senaman, dan banyak faktor lain mempengaruhi pernafasan dan penghantaran O2. Bagi kebanyakan orang, oksigen badan adalah rendah pada waktu awal pagi (masa yang apabila orang sakit kronik yang paling kerap mati akibat serangan jantung, strok, serangan asma, komplikasi kanser, kencing manis, dan lain-lain) Ini juga masa apabila bernafas adalah yang paling berat .

Antara alat-alat kaedah Buteyko adalah: latihan pernafasan khas; bernafas hanya melalui hidung, terutamanya semasa senaman dan tidur; 2-3 jam aktiviti fizikal harian dengan pernafasan ketat hidung; makan hanya apabila lapar; postur yang betul (atau tulang belakang lurus 24/7); pencegahan tidur di belakang seseorang; dan lain-lain

Gejala penyakit yang paling ketat dikaitkan dengan oksigen badan dan apabila pernafasan diperlahankan, gejala hilang dan ubat secara beransur-ansur boleh dihapuskan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar