Got Gejala Whiplash?

Got Gejala Whiplash?

Gejala whiplash biasanya berlaku akibat daripada kecederaan yang disebabkan oleh insiden lalu lintas yang melibatkan dua atau lebih kenderaan. Jika anda adalah mangsa kemalangan, sama ada pemandu, pejalan kaki atau penumpang, ia adalah sangat mungkin bahawa anda mungkin telah mengalami beberapa jenis kecederaan. Masalah-masalah fizikal yang paling biasa dialami berikut jenis insiden dipanggil kecederaan whiplash yang berlaku apabila kepala anda tiba-tiba tepian tercabut ke belakang atau ke tepi disebabkan oleh kesan secara tiba-tiba.

Ini keadaan yang tidak dijangka memberi kesan kepada ramai-bahagian badan anda, terutamanya, tulang anda, cakera, tendon otot dan saraf di leher anda. Tanda-tanda kecederaan whiplash biasanya tidak muncul serta-merta selepas kejadian. Ia boleh menjadi lebih daripada 12 jam sebelum anda sebenarnya mula melihat kesan-kesan fizikal. Namun begitu, ia mungkin mengambil masa beberapa minggu sebelum kesan penuh bahaya fizikal sebenarnya dirasai.

Gejala whiplash biasa termasuk yang berikut:

Kesakitan dan kekakuan pada leher, belakang dan bahu
Nada dalam telinga
Penglihatan kabur
Pening
Sakit Kepala
Gangguan saraf seperti 'pin dan jarum' perasaan di pelbagai lokasi badan
Hanya kecederaan whiplash yang teruk memerlukan pembedahan jika cakera pada tulang belakang telah pecah atau koyak. Kecederaan yang teruk boleh dirawat dengan kolar pembedahan, daya tarikan serviks, ais atau haba. Secara umumnya, meds sakit, meds anti-radang dan perehat otot yang ditetapkan.

Terapi fizikal juga ditetapkan. Sesetengah orang mendapati kelegaan melalui rawatan kiropraktik juga. Kejayaan rawatan untuk gejala whiplash boleh menjadi sukar sejak bermulanya gejala boleh ditangguhkan dari semasa kecederaan.

Mengalami kecederaan whiplash bukan masalah kecil, kerana sekali ia telah berlaku, hanya 70% sembuh sepenuhnya pada tahun yang pertama dan hanya kira-kira 82% pulih dalam dua tahun. Ia adalah kecederaan jalan yang paling biasa yang menjejaskan 83% daripada mereka yang terlibat dalam kejadian ini. Kecederaan whiplash tidak kira kecil kerana ramai orang yang tinggal untuk menangani gejala whiplash mereka untuk tahun akan datang.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar