Ayurveda Remedy PMS

Ayurveda Remedy PMS

Terdapat sebahagian besar daripada penduduk wanita yang mengalami sederhana kepada bentuk yang teruk gejala prahaid atau PMS. Kerana setiap wanita mempunyai haid teratur setiap bulan, jantina perempuan berada pada keadaan yang terdedah. Tetapi PMS boleh dengan mudah diatasi dengan rawatan Ayurveda.

PMS hampir sering mendorong gejala insomnia, bengkak di kaki seseorang yang lebih rendah, sakit belakang, sakit kepala dan sensitiviti payudara. Semua ini dicetuskan oleh perubahan hormon yang satu mengalami dalam kitaran haid dan kebimbangan ditambah pula dengan itu.

Terdapat klasifikasi PMS yang sering ditentukan oleh yang dosha yang teruk.

Vata PMS

Apabila Vata anda mendapat teruk, ini menyebabkan keabnormalan rongga pelvis yang seterusnya menyebabkan sakit perut yang lebih rendah. Oleh kerana itu, tanda-tanda berikut dirasai: sakit kepala, sakit belakang yang lebih rendah, sakit otot betis, sembelit, insomnia, dan sifat mudah tersinggung.

Untuk membantu mengurangkan gejala, anda boleh mempunyai urutan badan menggunakan minyak bijan panas. Anda juga boleh menetapkan sehingga mandi untuk anda yang disediakan dengan secawan ketiga baking soda dan halia. Panas minyak jarak juga boleh membantu anda dengan kekejangan dan sakit perut. Anda juga boleh minum teh bawang putih yang diperbuat daripada cengkih cincang bawang putih di dalam air panas, setengah sudu teh jintan putih dan setengah sudu teh kayu manis.

Pitta PMS

A pita disebabkan PMS dicetuskan oleh merokok dan pengambilan alkohol dan pendedahan berterusan kepada haba seperti berada di bawah haba langsung matahari kebanyakan masa. Gejala-gejala PMS Pitta termasuk payudara kepekaan, hyperacidity, sakit kepala, gatal-gatal, pelepasan faraj dan kerengsaan.

Ubat untuk Pitta PMS adalah termasuk perkhidmatan urut yang menggunakan bunga matahari dan cendana minyak. Anda juga perlu mengambil hanya mandi suam untuk melegakan kesakitan. Anda juga boleh cuba minyak kelapa pada tapak kaki anda. Anda juga harus cuba minum teh bunga raya biru untuk PMS anda.

Kapha PMS

A kapha PMS dan lazimnya mempunyai tanda-tanda seperti mata berair, kesesakan sinus, keletihan, berat badan dan membuang air kecil yang berlebihan.

Walau bagaimanapun, ubat Vata sering bekerja untuk Kapha PMS juga seperti urutan minyak bijan dan halia dan baking soda mandi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar